الشيخ محمد علي الگرامي
266
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
خود وصى هر نوع صلاح بداند به آن عمل نمايد اما بعد از فوت پدرم عمويم بدون هيچگونه عذرى از عمل كردن به آن وصيت نامه خوددارى كرده و سپس اين حقير ( پسر ارشد متوفى ) كه در آن زمان 24 ساله بودهام به ناچار وصيت پدر را بر عهده گرفته و تاكنون حدود 25 سال نماز و روزه عمر 45 ساله وى را انجام داده و اجرت آن را پرداخت نمودهام كه با توجه به عرايض فوق الذكر چند سؤال مطرح است : 1 - آيا از نظر شرعى عمل نكردن عمويم به وصيت نامه مذكور خلاف بوده است يا خير ؟ 2 - آيا از نظر شرعى اين حقير ( پسر ارشد متوفى ) اجازه عمل كردن به وصيت نامه پدرم را داشته و اگر داشتهام آيا در حال حاضر مكلف به عمل كردن آن به طور كامل هستم يا خير ؟ 3 - آيا از نظر شرعى اين حقير اجازه دارم كه قبل از انجام تمامى صوم و صلوة عمر متوفى اجاره بهاى ثلث اراضى ديمى متعلق به متوفى و يا قيمت آن را جهت بازسازى مقبره متوفى . امور خيريه و يا زكات ، خمس ، حج و مظالم احتياطى ( از طرف متوفى ) بپردازم ياخير ؟ جواب : بسمه تعالى 1 - مسلما عمو خلاف كرده كه وصيت برادر خويش را ناديده گرفته است معصيت بزرگى است . 2 - نماز و روزه پدر بعهدهء پسر بزرگ است ، وقتى كه وصى عمل نكرده است . 3 - نماز و روزه و خمس و زكات و حج و مظالم قطعى ، بر همه امور خيريه ديگر مقدم است .